CLICK ON ME

Showing posts with label Aku dan Si Bulus. Show all posts
Showing posts with label Aku dan Si Bulus. Show all posts

Monday, May 9, 2016

Hanya kerana Kucing

Cerita hari ini..

Sejak semalam (Ahad) aku bertungkus lumus kemas rumah seorang diri dengan harapan penyewa baru lebih selesa dengan keadaan rumah.

Penat tau kemas rumah ni..lagi usia dah meningkat..huwahahaha..

Bukan..bukan..betulkan balik niat.

Kemas rumah sempena menanti kedatangan Ramadhan..wahhh..dh nak puasa la...!

Erk..tapi sakit badan la..

Tapi....kerana rumah ini penuh kasih sayang kucing (sebab antara penghuni rumah ni adalah 2 ekor kucing)

2 ekor ni penghuni tetap.

Maka penyewa baru yang nak masuk tak jadi masuk sebab ALERGIK katanya.

Baiklah.

Sudah begitu tak jadi la menyewa..kena cari penyewa baru..hu

Tapi..tapi..tapi..dalam rasa tak semangat tu..housemate balik terkejut dan gembira!!

Sebab...rumah dah bersih dan bertukar wajah..

hehehehe....

Tu la..Allah beri perasaan yang lebih baik..terussss tulis kt blog.

Terima kasih Syafiqah...(kenang mu dalam blog ku)

Sunday, January 1, 2012

2012


Selamat Datang 2012!



Terima kasih sebab teman buat tesis tahun lepas ye Popok..
heheheh



Kasih ibu dan anak yang tiada penghujungnya



Selamat datang 2012...

huwaaarrrggghhhh...

ngantok la mummy, malam tadi pegi tengok bunga api


Chow!!

Tuesday, December 27, 2011

Kenapa?

Cuti hujung minggu lepas (Krismas) pertama kali bawa Bulat balik ke kampung.

Yela..sudah punya kenderaan untuk bawa dia balik bersama dengan harapan dapat jaga dia dengan lebih baik.

Macam yang dijangka..ia lebih sukar dari yang dibayangkan.

Bulat penakut..dan suka panggil orang sampai serak suaranya..kasihan.

Kena selalu teman dia di depan sangkar..ye la kena kurung dia risau berlari ke jalan dan dilanggar kereta yang suka memecut.

Perjalanan balik ke Serdang tak begitu bermasalah sebab Bulat tidur saja sepanjang jalan..lagi-lagi kena air-cond yang sejuk tu.

Kami balik berkonvoi dengan kakak..heh saya bukan tahu jalan balik nih..hehehe

Sampai di Klang mereka ajak makan cendol..okay la.

Tempat makan cendol tu di kedai makan mcm mamak tu.

Kami tak kisah untuk turun makan cuma risaukan Si Bulat ni.

Jadi bila nak makan bawa Si Bulat juga..tapi tiba-tiba rasa tak best dan geram.

Ada yang bertanya "nak bawa kucing jugak ke masuk kedai?"

Yela..dia mcm risau kut nak bawa kucing sama..

"A ah..kesian dia duduk dalam kereta panas nanti" saya jawab dengan tenang.

"Mmm..kena letak kat luar la nanti" dia balas

"A ah la.." saya iyakan saja

Tapi..bila masuk kedai dengan selamba saya bawa Bulat (dalam cage la) masuk ke kedai.

Bulat bila dia takut dia diam..sikit pun tak berkutik..sesekali berkali je.

Dalam hati berkata 'andai dia bertanya jawab je ..bukan nak lepas or tinggal dia kat kedai nih'

"Bulat..mummy TAKKAN sesekali tinggalkan kamu sewenang2nya!"

hati asik tertanya2...KENAPA ye ada orang PREJUDIS mcm ni?

ahhh..aku yang bela kucing ni..aku yang bertanggungjawab pada kucing ni..aku bawa dia guna kenderaan aku..setahu aku..aku tak susahkan sape2 untuk jaga Bulat ni..aku tak kisah ape orang nak kata pasal aku jaga Bulat ni..sebab aku dah JANJI akan jaga dan berikan dia yang terbaik sampai Allah ambil dia.

Thursday, December 22, 2011

The Truth of Thursday

Berpuasa pada hari Isnin dan Khamis

Dari ‘Aisyah r.a. “Adalah Rasulullah s.a.w. amat menjaga puasa pada hari Isnin dan KhamisRiwayat Imam Tirmizi.

Dari Abu Hurairah; Rasulullah s.a.w. bersabda: “Dibentangkan amalan-amalan di hadapan Allah pada hari Isnin dan Khamis. Maka aku menyukai dibentang amalanku (di hadapan Allah) pada ketika aku berpuasa” Riwayat Imam Tirmizi.


actually..

The Truth of this Thursday

Bulat bite me while I'am perform my solat Subuh!

She never done that before..she just starring at me or climb on me when I'm praying.

I don't know why..maybe because I didn't allow her to go out because of rain.

ohhhh dear! It's hurt!

It surprised me because she never bite me so hard..this is the first time.

Thursday, December 15, 2011

Popok dulu, Popok sekarang

Popok dulu hanya seekor gadis kucing yang kecil.




Dia tak manja sebab penakut..mm memang diajar untuk takut supaya senang handle.

Maklumla duduk rumah sewa ni nak kena jaga hak orang lain juga.

Ni Popok dulu..masa dia beranak tiga



Bila sedang beranak 5 dia sangat kurus.

Bila dia penat sangat dia tak jaga pun anaknya.

Sudah ajal. Anaknya semua meninggal ketika kami pulang berhari raya.

Yang tinggal ada seekor tapi sudah dicuri orang.


Bila sudah tiada anak dia mula menggemuk!



Alamak! Popok pregnant ke?!

Sepantas kilat hantar ke Honey Petshop untuk dimandulkan!




Risau juga kut-kut dia pregnant.

Rupanya Dr kata dia tak pregnant pun..hehehehe..

Dan ini adalah Popok sekarang selepas 1 tahun dimandulkan.


"mintak ayam sket bleh tak?"


GUMUK!!! dan sangat manja dengan Mummy dia.


Yang pasti saya bukan Mummy dia..heh

Wednesday, December 14, 2011

Bubu Yat



Ini BULAT masa dia bayi..ehehehe..






Ini dah mula pandai jalan dan posing




Wajah cute sebelum insiden.




Keadaan Bubu Yat selepas insiden dan tunggu hari operation.




Keadaan kaki yang dimasukkan besi or pin untuk tulang yang patah.




Hilang separuh bulu sebab operation.




Kadang-kadang kakinya terkehel begini..heh




Semasa tempoh untuk sembuh dia sangat manja!




Tidur mesti diriba.




Kena comfort dia tidur.mula-mula rasa nyampah tapi suka..hehe




Sekarang sudah sembuh.Lincah.Ligat.Berani..tapi selalu kena belasah.



Paling penting..sangat SOMBONG!...tak boleh la nak manja-manja dengan dia..dia akan marah dengan bunyi "uhh!".

Kadang-kadang bila kita cakap-cakap dengan dia..dia akan mengeluh dan beralih tempat.


Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah 1433

Semoga menjadi tahun yang lebih baik untuk kita semua



"Saya nak jadi budak yang lebih baik"




"Saya pula nak jadi lebih sihat dan kuat"

Friday, November 11, 2011

11.11.11


apa yang menarik dengan tarikh 11.11.11?

hari ni ada kenduri kawin depan rumah sewa kami..

tapi mereka tak jemput kami pun..

boleh ke?

heh..bak kata budak umah sunnah Rasul jemput 40 orang jiran tetangga dari bahagian kiri, kanan, belakang dan hadapan..


ape-ape la cik
, takda masalah.. hahahaha..

ape cerita hari ini?


Bulat saya monyok aje.
mmm..kenapa ye?

adakah sebab ada kucing jantan yang bertandang ke rumah tu asik ligan dia?


kasihan Bulat saya..nak keluar bermain pun kurang senang..asik dikejar saja.


cepat sihat ye sayang..



Friday, October 28, 2011

Tak Nak BUat tapi Kena BUat


bila kerja perkara yang paling TAK NAK DIBUAT ialah BACA JURNAL!!

arrggghhhhh...!!!

perlu ke baca jurnal nih??adess..ngantuk la..seriussss..

tapi...

KENA BACA juga!

sebab daripada jurnal la kita akan tahu hasil kajian dan kaedah kajian yang pernah dijalankan oleh pengkaji terdahulu dalam bidang yang sama.

daripada jurnal juga akan beri kita idea untuk membina instrumen kajian.

daripada jurnal juga kita akan mengetahui part or side bidang yang belum dikaji lagi.

daripada jurnal juga kita akan tahu skop kajian yang telah dijalankan dalam bidang tertentu.

yang paling penting jurnal membantu kita mengetahui dan meningkatkan pengetahuan terkini dalam penyelidikan bidang yang dikaji.

mmmm..

errr..boleh tak TAK NAK baca jurnal?

V

V

V

V

V

..................

Mummy..MEMBACA TU JAMBATAN ILMU




iyela tu..membaca mcm kamu sambil baring kat laptop mummy.




ala..tumpang baring je..

sini je yang panas.

sekarangkan musim hujan, sejuk la..

janganla marah mummy.




Tuesday, October 25, 2011

Kasihan..Bulat saya demam

kasihan Si Bulat saya yang demam..




seperti tak mahu bangun dari tidur..

seperti tak mahu makan dan minum..

seperti tak mahu poo dan pee..

sabar la ye sayang




dua tiga hari lagi pasti kamu sihat semula

dapat berlari-lari semula

boleh ganggu mummy tidur seperti biasa

yela..sangat pelik bila kamu tak kejut mummy pukul 2.30 pagi atau 5.00 pagi dengan kerenah kamu yang terkujat-kujat nak keluar.

sampai mummy pun bangun lewat..mmmm...

cepat sihat ye..

janganla marah..




biasala demam kena cucuk vaksin..

kamu tahu kannnn???

Thursday, October 20, 2011

Budak kecik yang diberi nama Putra - 2


lagi cerita tentang Putra..

dalam jagaan kami dia tak mahu berak dan kencing

risau juga..tapi bila fikir-fikir umur dia mungkin dalam sebulan atau kurang daripada sebulan atau lebih daripada sebulan , kami rasa ibunya masih membantu dia untuk berak dan kencing jadi pasti dia masih menyusu.

Tapiii..di mana ibunya??

Petangnya bermain-main dengan Putra di luar rumah..

sambil-sambil mahu ajar dia berak dan kencing di tempat Bulat, Citam dan Popok 'membuang'.

sedang ajar dia mengorek pasir..ada sebuah kereta Swift putih mahu parking dekat dengan rumah kami..pemiliknya seorang lelaki yang mungkin sebaya dan rumahnya di depan rumah kami.. tapi tak pernah bertegur sapa walau sekali .

saya tertanya-tanya 'dia mahu parking di tepi rumah kami ke?'

tapi tiba-tiba dia buka tingkap dan bersuara "kucing kite!"

erkkkkk!!!

Putra ni kucing dia ke?hahahahaha...

saya sudah terpinga-pinga..memang anak kucing ni jumpa di depan rumahnya..hu

setelah dia parking Swift putihnya di depan rumah sendiri dia datang pada saya yang sedang memegang Putra

"kucing cik ke?" saya tanya

"a ah..mak dia ada kat rumah kami" jawabnya

"ohhh..yeke?kami jumpa dia mcm nak kena langgar dah..ingatkan kena buang sebab tu ambik bawa balik lagipun mata dia sakit pastu nampak lapar. Cik amik la kucing ni balik"

Putra sudah bertukar tangan..tak lama adik perempuannya yang masih berbaju sekolah keluar dan dia menjulang Putra seolah-olah beritahu yang anak kucingnya sudah jumpa.

heh..

kemudian..

"kalau nak kucing ni ambikla" dia tawar pada saya

"eh..taknakla..dia kan ada ibunya lagi..mesti dia masih menyusu sebab baru umur sebulan" saya kata begitu

"hah?sebulan?mana tahu sebulan?"

"err..memang umur dia sebulan kan?"

"ntah..tak tahu.mak dia memang ada di rumah kami..maknya bisu.mata dia bertahi mungkin mak dia tak jilat kut"

"oh..yeke?kami pun ingat budak kecik ni bisu. cik boleh tolong cuci tahi mata dia ni kalau mak dia tak buat..kesian dia sakit mata nanti melarat..saya nak beri ubat mata budak2 rumah ni tapi tak berani sebab dia masih kecil jadi saya beri dia multivitamin saja. Cik boleh tolong cuci mata dia guna kapas muka dan air saja..sebenarnya saya baru nak bawa dia ke klinik nak ubatkan mata dia tapi takpela dia ada tuan.Mmm...saya beri cik multivitamin yang saya bagi kat dia la untuk sementara."

saya masuk ke rumah ambil multivitamin Si Bulat yang tinggal setengah botol dan syringe.

saya beri pada dia dan tunjuk cara beri Putra multivitamin guna syringe.

"wahh..mcm klinik haiwan!byk ubat dan pandai bagi kucing makan ubat..dahla akak ada banyak kucing" katanya sambil menunjuk ke arah budak-budak bulu rumah kami.

heh..

kemudian saya beritahu mereka (dia dan adiknya) saya pandai treat kucing sebab Bulat saya dulu patah kaki..kena operate dan kakinya dimasukkan besi dan dia perlu duduk dalam cage selama 3 bulan. Jadi dalam tempoh tu dia banyak makan ubat dan perlu perhatian penuh. Tambahan selepas tu si Bulat banyak kena sakit..ada saja sakitnya. Sekarangla selepas dimandulkan dia sihat dan mula berisi.

saya beritahu juga kami ada kenal doktor haiwan yang buka kliniknya di Bangi..di situ kami hantar anak bulu untuk rawatan dan boarding.

harganya berpatutan..jika mahu ke vet UPM juga tiada masalah tambahan saya pelajar di UPM.

akhirnya saya ingatkan mereka untuk beri Putra multivitamin setiap hari satu syringe penuh jika mereka tak bawa Putra ke klinik dan bersihkan mata Putra jika maknya tak bersihkan.

selepas ucap terima kasih saya pulang.

tiba2 rasa sedih pula..hu

Cik Chempaka panggil budak lelaki tu 'Tuan Putra' tapi saya panggil 'Awan Nano'

hahahahahahaha....!!!

maka tetapla budak-budak bulu di rumah ada 3 saja!

tak jadi la 4 sebab tuan dia sudah mengaku dan masih punya ibu dan masih menyusu.


mmmm...

Wednesday, October 19, 2011

Budak kecik yang diberi nama Putra - 1

waktu Maghrib..sedang kami menonton cerita Soffiya, Hilda (budak rumah baru) beritahu masa dia dalam perjalanan balik terjumpa seekor anak kucing di tepi jalan..hampir kena langgar kereta jadi dia letak budak tu ke tepi.

bila dengar begitu Cik Chempaka kata kesian pula..ada mak tak?Hilda kata takda kucing lain pun..jadi lepas solat mereka pergi jenguk ke tempat Hilda jumpa si anak kucing.

Dalam 5 minit selepas tu mereka masih tak balik ke rumah..saya pergi jenguk sama ada mereka jumpa atau tak dengan si anak kucing.

Masa saya sampai mereka cuba panggil..tiba2 daripada celah kereta berlari terkedek-kedek anak kucing berumur kira-kira sebulan atau dua bulan..hu

Jadi si budak tu di bawa pulang.

Diberi makan.

Diajak bermain bersama.

Errr..si anak kucing tak bersuara..kami fikir dia bisu.

Kasihan..matanya penuh dengan tahi mata..Cik Chempaka ambil tisu muka dan air untuk cuci matanya.

Saya pula beri dia multivitamin sebab tak berani nak beri ubat mata sembarangan..jadi beri treatment yang yakin tak menjejaskan si anak kecil.

Mereka tertanya2..nak beri nama apa?

Ntah..tak tahu

Esoknya bila balik ke rumah waktu tengah hari Cik Chempaka kata nama dia Putra sempena nama Universiti Putra Malaysia..

mana-mana la..nanti gaji masuk kita bawa pergi vet UPM ubat mata Putra..tambahan vaksin Si Bulat sudah tamat tempoh.

inila PUTRA



Friday, August 12, 2011

Siapa Kamu?

salam Ramadan..

satu petang dalam bulan Ramadan..

hati teringin menjenguk lalang yang mula subur di belakang rumah.

melalui bilik Cik Chempaka aku mengintai-intai

tiba-tiba

eh eh..Bulat???

eh eh bukan bukan!!

sape nih??

alamakkkkk!!!syoknya tidur...


ini pic sumbangan cik Chempaka dari fb beliau...


bila kita usik usik dia..dia just tengok kitorg dengan mata kuyu..hahahah cute gila..

pastu boleh dia sambung tito dgn nyenyaknya!

perrrgghhh..mcm rumput tu tilam jek..

sadis plak nengoknya..hahaha...



semalam kami jenguk lagi..


hahaha..adala..tapi sudah tukar port

perrgghhh..mcm best je rumput tu..sejuk dan nyaman gamaknya..hehehe

tak caye tgk ni..



nampak tak?

ala..rumput panjang..tak jelas sangat..hehehe..

ok selamat tidur ye..

Monday, June 20, 2011

Tinggal kita je..

sudah 2 minggu.. tinggal kita aje..


aku dengan



Si manisku yang capik





si montel ini




dan kamu


kamu yang datang berlindung dan mengisi perut di sini

kamu sudah aku didik supaya meminta makanan dari aku


bukan mencuri ikan di kuali



ingat tu..


tiba masanya kita juga akan berpisah.

Sunday, June 19, 2011

Harinya sudah tiba..

salam..

sudah lama tak menulis di sini..agaknya saya sudah tidak punya follower..ahahaha..mcm la ada sangat!

terima kasih kepada yang sudi berkunjung..

tajuk entri ini "Harinya sudah tiba"

kenapa?

Ya..kerana hari perpisahan antara aku dan kamu sudah tiba..

antara aku


dengan

kamu..



kamu..



dan kamu..




kenangan menjaga kebajikan kamu saya tak akan lupa.

terima kasih kerana beri saya kenangan yang indah dengan kamu..




beri saya peluang dan ruang bermanja dengan kamu



bermain dengan kamu



berkasar dengan kamu

bergaduh dengan kamu



menjerit dengan kamu



membelai kamu

mengucup kamu

menyuap kamu

menumpang kasih dengan kamu



terima kasih

andai ada ruang dan peluang

Insyaallah kita pasti bersua

saya doa kamu tak lupa saya..



saya yang selalu ada untuk kamu..bila kamu tiada tempat bergantung.

salam kasih untuk kamu.


andai Allah izinkan kita berjumpa di "sana".
Maaf andai dulu saya tidak menjaga kamu dengan baik.