CLICK ON ME

Thursday, October 20, 2011

Budak kecik yang diberi nama Putra - 2


lagi cerita tentang Putra..

dalam jagaan kami dia tak mahu berak dan kencing

risau juga..tapi bila fikir-fikir umur dia mungkin dalam sebulan atau kurang daripada sebulan atau lebih daripada sebulan , kami rasa ibunya masih membantu dia untuk berak dan kencing jadi pasti dia masih menyusu.

Tapiii..di mana ibunya??

Petangnya bermain-main dengan Putra di luar rumah..

sambil-sambil mahu ajar dia berak dan kencing di tempat Bulat, Citam dan Popok 'membuang'.

sedang ajar dia mengorek pasir..ada sebuah kereta Swift putih mahu parking dekat dengan rumah kami..pemiliknya seorang lelaki yang mungkin sebaya dan rumahnya di depan rumah kami.. tapi tak pernah bertegur sapa walau sekali .

saya tertanya-tanya 'dia mahu parking di tepi rumah kami ke?'

tapi tiba-tiba dia buka tingkap dan bersuara "kucing kite!"

erkkkkk!!!

Putra ni kucing dia ke?hahahahaha...

saya sudah terpinga-pinga..memang anak kucing ni jumpa di depan rumahnya..hu

setelah dia parking Swift putihnya di depan rumah sendiri dia datang pada saya yang sedang memegang Putra

"kucing cik ke?" saya tanya

"a ah..mak dia ada kat rumah kami" jawabnya

"ohhh..yeke?kami jumpa dia mcm nak kena langgar dah..ingatkan kena buang sebab tu ambik bawa balik lagipun mata dia sakit pastu nampak lapar. Cik amik la kucing ni balik"

Putra sudah bertukar tangan..tak lama adik perempuannya yang masih berbaju sekolah keluar dan dia menjulang Putra seolah-olah beritahu yang anak kucingnya sudah jumpa.

heh..

kemudian..

"kalau nak kucing ni ambikla" dia tawar pada saya

"eh..taknakla..dia kan ada ibunya lagi..mesti dia masih menyusu sebab baru umur sebulan" saya kata begitu

"hah?sebulan?mana tahu sebulan?"

"err..memang umur dia sebulan kan?"

"ntah..tak tahu.mak dia memang ada di rumah kami..maknya bisu.mata dia bertahi mungkin mak dia tak jilat kut"

"oh..yeke?kami pun ingat budak kecik ni bisu. cik boleh tolong cuci tahi mata dia ni kalau mak dia tak buat..kesian dia sakit mata nanti melarat..saya nak beri ubat mata budak2 rumah ni tapi tak berani sebab dia masih kecil jadi saya beri dia multivitamin saja. Cik boleh tolong cuci mata dia guna kapas muka dan air saja..sebenarnya saya baru nak bawa dia ke klinik nak ubatkan mata dia tapi takpela dia ada tuan.Mmm...saya beri cik multivitamin yang saya bagi kat dia la untuk sementara."

saya masuk ke rumah ambil multivitamin Si Bulat yang tinggal setengah botol dan syringe.

saya beri pada dia dan tunjuk cara beri Putra multivitamin guna syringe.

"wahh..mcm klinik haiwan!byk ubat dan pandai bagi kucing makan ubat..dahla akak ada banyak kucing" katanya sambil menunjuk ke arah budak-budak bulu rumah kami.

heh..

kemudian saya beritahu mereka (dia dan adiknya) saya pandai treat kucing sebab Bulat saya dulu patah kaki..kena operate dan kakinya dimasukkan besi dan dia perlu duduk dalam cage selama 3 bulan. Jadi dalam tempoh tu dia banyak makan ubat dan perlu perhatian penuh. Tambahan selepas tu si Bulat banyak kena sakit..ada saja sakitnya. Sekarangla selepas dimandulkan dia sihat dan mula berisi.

saya beritahu juga kami ada kenal doktor haiwan yang buka kliniknya di Bangi..di situ kami hantar anak bulu untuk rawatan dan boarding.

harganya berpatutan..jika mahu ke vet UPM juga tiada masalah tambahan saya pelajar di UPM.

akhirnya saya ingatkan mereka untuk beri Putra multivitamin setiap hari satu syringe penuh jika mereka tak bawa Putra ke klinik dan bersihkan mata Putra jika maknya tak bersihkan.

selepas ucap terima kasih saya pulang.

tiba2 rasa sedih pula..hu

Cik Chempaka panggil budak lelaki tu 'Tuan Putra' tapi saya panggil 'Awan Nano'

hahahahahahaha....!!!

maka tetapla budak-budak bulu di rumah ada 3 saja!

tak jadi la 4 sebab tuan dia sudah mengaku dan masih punya ibu dan masih menyusu.


mmmm...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk