CLICK ON ME

Tuesday, November 8, 2011

walaupun saya bukan budak baik


walaupun saya bukan budak baik

saya tak sanggup nak cederakan binatang

walaupun saya bukan budak baik

saya tak rela cederakan haiwan

walaupun saya tak dapat beri perlindungan pada haiwan

saya tak mungkin lukakan badan mereka

walaupun saya suka marah kucing luar yang masuk ke rumah dan "menanda" dalam rumah

saya tak akan lukakan badannya

walaupun saya hambat kucing luar dengan kain

saya tak akan cecahkan kain tu pada badan badan mereka

walaupun saya pukul punggung Citam sebab dia nakal

saya tak mungkin akan cederakan dia


saya tertanya-tanya..

walaupun saya bukan budak baik

kenapa ada orang yang sanggup cederakan haiwan?

kenapa perlu simbah mereka dengan air panas?

apa rasa mereka jika mereka disimbah air panas atau tersimbah air panas?

perlu ke pukul hingga mereka luka-luka?

hina sangat ke haiwan jalanan ni?

mereka ini tiada nilai kah di dunia ini?

jika mereka tak bernilai dan tak berhak hidup kenapa Allah cipta mereka?

tak kah mereka tahu setiap yang dicipta itu ada fungsinya?

seperti kita mencipta sesuatu peralatan atau barang untuk kegunaan..

seperti manusia yang dicipta begitu hebat kerana berfungsi mentadbir bumi..

hebat sangatkah manusia bila dianugerahkan dengan akal?

andai manusia tak diberi akal..bukankah manusia sama saja dengan haiwan?

kenapa mereka sanggup berlaku kejam?


walaupun saya bukan budak baik

saya tak mungkin cederakan haiwan dengan sengaja apatah lagi cederakan mereka kerana suka-suka..

dulu..

semasa zaman kanak-kanak saya suka usik katak

sampai satu malam saya mimpi ditenggelami lautan katak

kemudian saya jadi takut dengan katak

saya tak akan usik katak lagi

yalah..saya bukan budak yang baik

No comments:

Post a Comment

Terima kasih untuk